Supervize
Co je supervize
Supervize představuje důležitou oblast profesního růstu. Původně byla běžnou součástí poradenství, psychoterapie a sociální práce. V posledních letech je více žádána a oceňována i v dalších oblastech práce s lidmi, konkrétně v pomáhajících profesích, medicíně, školství, výchově, managementu, pracovních týmech, organizacích…
Supervize není kontrola a nemá za cíl hodnotit či kritizovat práci jedinců. Naopak, supervizí rozumím bezpečné zázemí a obohacující zkušenost pro supervidované, kdy je supervizor průvodcem a napomáhá jedinci, týmu, skupině či organizaci vnímat a reflektovat vlastní práci a vztahy, být u nalézání nových řešení problematických situací. Supervize může být zaměřena na prohloubení prožívání, lepší porozumění, uvolnění tvořivého myšlení a rozvoj nových perspektiv profesního chování. Současně může být učením z vlastní práce.
V čem nám může supervize pomoci:
- k vyššímu uspokojení z práce
- ke zvýšení kvality a efektivity práce
- při prevence profesního vyhoření
- při reflektování práce s klienty
- k vyjasňování hranic ve vztahu s klientem
- v řešení problémů ve vztazích na pracovišti
- v mapování osobních zdrojů
- v rozboru náročných situací s klientem
- v odhalení vlastních silných a slabých stránek a způsobů, jak s nimi pracovat
- při objevení pochybností a etických dilematech a další.
Supervize není pouze o profesních záležitostech (práce vždy ovlivňuje naše soukromí a osobní život), proto je třeba, aby supervizor byl respektující a taktní. Pro práci mezi supervizorem a supervidovaným je důležitá vzájemná důvěra obou stran a dodržování etických pravidel.